Intervenció al Parlament Europeu sobre l'eficiència i equitat en els sistemes europeus d'educació i formació

En el debat celebrat en el Ple del Parlament Europeu de la setmana passada sobre l’eficiència i l’eficàcia en els sistemes europeus d’educació i de formació, Maria Badia va subratllar la necessitat d’impulsar l’assoliment dels objectius en matèria d’educació i formació fixats el 2005 en la revisió de l’agenda de Lisboa, de cara al seu compliment l’any 2015 -inversió en R+D, modernització de les universitats, reducció de la taxa de fracàs i abandonament escolar prematur, augment de la partiucipació de la població adulta en l’aprenentatge al llarg de tota la vida, etc.-.

Badia va destacar que l’endarreriment de la Unió Europea en aquests aspectes “no només ens allunya dels nostres socis a nivell mundial -com Estats Units, Índia o Japó-, sinó que també s’afegeix a la gran disparitat de situacions que es registren entre països europeus”. ´

La diputada va manifestar que avançar en eficiència i eficàcia dels sistemes educatius dels nostres Estats és important en termes de competitivitat internacional i de creixement econòmic, i molt especialment en la cohesió social de les nostres societats: “invertir en educació preescolar, en la primària i la secundària és fonamental per minimitzar el risc d’exclusió social i per a garantir majors percentatges d’ocupació i salaris més alts”, va advertir.

Va posar èmfasi en la necessitat d’incrementar els recursos financers -tant públics com privats- destinats a l’ensenyament, i de demanar als Estats Membres avenços en els processos de Copenhaguen i de Lisboa. També es va mostrar favorable a adaptar els estudis universitaris a les necessitats econòmiques i socials cada vegada més heterogènies de les nostres societats, sense oblidar que “l’educació és també la base per a formar ciutadans lliures i capacitats per a participar activament en la societat”.

Finalment, va considerar “urgent” actualitzar i millorar l’ensenyament de la formació professional, i adequar-la als nous reptes que plateja el perllongament de la vida activa dels nostres ciutadans -en augmentar les expectatives socioeconòmiques i educatives dels adults-, sense oblidar la formació per la no discriminació per raons de gènere en tots els nivells educatius.

Brussel·les, 2 d’octubre de 2007

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada