BREAD AND ROSES

Les xifres posen de manifest que en temps de crisi es consumeix més cultura. Semblaria que la cultura actuaria com a calmant, que tindria una influència taumatúrgica enfront la incertesa i les dificultats. Un bon exemple és l’increment de les visites als museus espanyols, que reben tants visitants com aficionats omplen els camps de futbol.

Per aquesta raó, els Premis Lux al cinema europeu que s’han atorgat la setmana passada al Parlament Europeu han estat una magnífica oportunitat per parlar de la cultura en temps de crisis.

Amb aquests premis, el Parlament Europeu tracta de recolzar els elements de progrés, de cohesió i de motor per a la innovació i la prosperitat econòmica que representa la cultura en general i el cinema en particular. Com feia dir Ken Loach a un dels personatges de la seva pel•lícula “Bread and roses”: “Volem pa però també volem roses”, i en moments de crisi econòmica, la cultura pot ser la font d’on poden emanar el pa i les roses.

Més enllà dels àmbits específics i les formes d’expressió artística i cultural, LA CULTURA -com un concepte complex i integrador- té una doble vessant.
Per una banda, és l’eina de cohesió social per antonomàsia. Estableix els elements identitaris compartits pels individus d’un territori -per exemple, Europa- i, sobre tot, aporta recursos per entendre el nostre entorn i per aprendre a interactuar i enriquir-nos mútuament. I és que la cultura, no només aporta les habilitats per desenvolupar-nos en un medi social, sinó que també ajuda a cultivar l’esfera individual mitjançant la creativitat, el lleure i el coneixement.

Per altra banda, les indústries creatives i culturals i les relacionades amb el coneixement són un instrument poderós que genera activitat econòmica i d’inversions, amb projecció durable i de gran valor afegit.

Aquestes vessants -l’econòmica, la social i la humana- esdevenen més importants en l’era digital i del 2.0, en la que han sorgit noves plataformes de difusió i d’accés a la cultura i nous nínxols per a la innovació i la creativitat.

En aquest context, els Premis Lux, demés de contribuir a donar una major visibilitat a la cultura europea, la promou en les seves múltiples dimensions:
. En l’econòmica -mitjançant la promoció de les obres dels nostres creadors i creadores
. En la social i humana – narrant històries en l’escenari dels valors europeus i en un debat sobre la convivència
. En la política en la mesura que constitueix una plataforma per explorar i millorar àrees concretes d’actuació política: immigració, integració, pobresa, formació, treball o violència, per citar-ne algunes.

En definitiva, els Premis Lux són una gran oportunitat per a fomentar la creativitat, enriquir la cultura europea i posar-la en valor tant a dins de la Unió com més enllà de les nostres fronteres.

La pel•lícula francesa “Les neiges du Kilimanjaro” del director Robert Guédiguian, ha estat la guanyadora de l’edició d’enguany.

El seu productor, Marc Bordure, en el lliurament del guardó, va declarar que “els valors europeus estan vinculats a la idea de la república, una república que Jean Jaurès -que ha inspirat la meva pel•lícula-, anomenava República social: llibertat, igualtat i fraternitat que són les qualitats que Europa també ha de defensar ( …)”. Afegeix Bordure: “No abandoneu les pobres gents de Víctor Hugo -una altra figura clau de la pel•lícula-, en les aigües gelades del càlcul egoista.

No es pot definir millor el rumb que Europa ha de prendre abans que la por i l’egoisme ens ofeguin en “aigües gelades”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada